حق بر «حق داشتن» از دیدگاه هانا آرنت با تأکید بر حقِ داشتن تابعیت و پناهندگی در اسناد بین‌المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دکتری، گروه حقوق بین‌الملل عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22081/phlq.2024.69659.1068

چکیده

«حق بودن» و «حق داشتن» از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر در ساحت عمل و اندیشه بوده است. «حق داشتن» را موضوعی نو و جدی برای نسل‌های بشر معاصر تلقی نموده‌اند. لذا، هر حقی از نوع «حق داشتن» زمانی پایدار و قابل دفاع خواهد بود که متکی به حقی بر بودن یا «حق بودن» باشد و اگر حق‌های بنیادین را بن‌مایه آنها قرار دهیم، حق‌های جدید مبنی بر «حق داشتن» از آنها زاده می‌شود. حقوق بشر پوزیتیویستی حقوق کشفی است که مبتنی بر قواعد و حقوق طبیعی ناظر به وضع فردی، در وضع جمعی و در بطن جامعه ظهور می‌یابد. اهمیت موضوع حقوق بشر در قالب حق بر «حق بودن» و «حق بر حق داشتن»، پس از پایان جنگ سرد در روابط بین‌الملل افزایش یافته است. حق بر داشتن ذیل حقوق پناهندگان اغلب در کانون بحث‌ها، نگرانی‌ها و اقدامات بین‌المللی بوده ‌است. پاسخ به بحران‌های پناهجویان نشان‌دهنده عناصر مهم حقوق بشر و جایگاه آن‌ در نظام بین‌المللی است که حول محور دولت مستقل باقی می‌ماند. در این جستار تحلیلی حق بر حق داشتن از منظر هانا آرنت فیلسوف زن یهودی و شاگرد هایدگر و کیکه گارد به بحث و مداقه گذاشته شده، و حق بر تابعیت و پناهندگی به عنوان یکی از رئوس حق‌ها و آزادی‌های بنیادین، ذیل حقوق شهروندی معرفی گردیده است که عدم پاسداشت و حمایت از آن انسانیت انسان را در جامعه تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و سرگشتگی و بی‌معنایی وجودی را بدنبال دارد. حق بر حق داشتن از علقه و تعلقات بشر سرچشمه می‌گیرد که صرفاً به حق فطری وی بر انسان به‌ماهو انسان بودن و حقوق فردی وی تکیه ندارد و بر بعد اجتماعی انسان و حقوق بشر جمعی وی، ذیل حقوق شهروندی نمود می‌یابد. از این‌رو از آنجا که مهم‌ترین رکن عدالت، حق است، حق خود، مهم‌ترین عنصر شهروندی است که هدف و محرک بسیاری از حرکت‌ها و نهضت‌های اجتماعی بی‌شمار بوده و مهم‌تر از آن انسانیت انسان، حیثیت و کرامت ذاتی او در بهره‌مندی از حق‌ها اعم از «حق بودن» و «حق بر حق داشتن» نمود و مفهوم واقعی پیدا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Right to Have Rights from Hannah Arendt's Perspective, Based on the Right to Nationality and Asylum in International Instruments

نویسندگان [English]

  • Helen Ouliaeinia 1
  • Sima Hatami 2
1 Professor, Department of English language and literature, University of Isfahan, Isfahan Iran
2 PhD, Department of Public International Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

"The right to be" and "the right to have" have been among the most important concerns of humankind in the realm of action and thought. "The right to have" has been considered as a novel and serious issue for contemporary human rights and generations. Therefore, any right of the "right to have" will be sustainable and defensible only if it relies on a right to be or "the right to be." If we consider fundamental rights as their foundation, new rights based on "the right to have" will be emerged from them. Positivist human rights are discovered rights that emerge based on rules and natural rights concerning individual status, in collective situations and within society. The importance of the issue of human rights in the form of the right to called "the right to be" and "the right to have" has increased in international relations after the end of the Cold War. The right to have, under the rights of refugees, has often been at the center of interest in international discussions, concerns, and actions. Responding to refugee crises demonstrates important elements of human rights and their place in the international law, which remains centered around the independent state. This analytical essay discusses the right to have rights from the perspective of Hannah Arendt, a Jewish female philosopher and student of Heidegger and Kierkegaard, and introduces the right to nationality and asylum as one of the fundamental rights and freedoms under citizenship rights. Failure to uphold and protect this right undermines human dignity in society and leads to existential disorientation and meaninglessness. The right to have rights originates from human attachments and affiliations, which does not solely rely on the inherent right of being human as a human being and individual rights but manifests in the social dimension of humans and their collective human rights under citizenship rights. Therefore, since the most essential pillar of justice is right, right itself is the most vital element of citizenship having been the goal and driving force behind numerous social movements and, more importantly, the humanity of human beings, their inherent dignity and worth, finds its manifestation and real meaning in the enjoyment of rights, including "the right to be" and "the right to have."

کلیدواژه‌ها [English]

  • Right to Nationality
  • Asylum
  • Hannah Arendt
  • International Law
  • Citizenship Rights
آرنت، هانا (1951). ریشه‌های توتالیتاریسم. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: ثالث.
آرنت، هانا (1958). وضع بشر. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس.
آرنت، هانا (1961). میان گذشته و آینده. ترجمه سعید مقدم. تهران: اختران.
آرنت، هانا (1968). انسان در عصر ظلمت. ترجمه مهدی خلجی. انتشارات گام نو.
بشیریه، حسین (1384). تاریخ اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم: لیبرالیسم و محافظه‌کاری. تهران: نی.
جاوید، محمدجواد؛ حاتمی، سیما، (1401). هانا برای هایدگر: تحلیل حقوق طبیعی حق بر عشق. در: مجارستان: دهمین کنفرانس بین‌المللی مطالعات حقوقی و قضایی.
حاتمی، سیما؛ رحیمی، فتح‌الله؛ آقامحمد آقایی، احسان (1403). تاثیر نظریه حقوق طبیعی بر پوزیتیویسم محض در محاکمات دادگاه نورنبرگ. فلسفه حقوق (در دست انتشار).
خدری، غلامحسین؛ خرم، امیر (1401). زوال همدلی در نظام‌های تمامیت‌خواه از منظر هانا آرنت. جستارهای سیاسی معاصر، 13(3)، ص51-70.
د گویر، استفان و همکاران (1401). حقِ حق داشتن. ترجمه حسین پیران و سعید رضادوست. تهران: نشر نو، چاپ چهارم.
فرامکین، دیوید (1402). راه و رسم جهان، از آغاز تمدن تا طلوع سده بیست و یک. ترجمه سوگند رجبی‌نسب. تهران: انتشارات کتاب پارسه.
فروم، اریک (1941). گریز از آزادی. ترجمه عزت‌الله فولادوند. تهران: مروارید.
کیهانلو، فاطمه (1389). مفهوم فقدان حمایت دولت در دعاوی پناهندگی. پژوهش حقوق و سیاست، شماره 28، ص214-154.
کیهانلو، فاطمه (1390). پناهندگی، نظریه‌ها و رویه‌ها. تهران: انتشارات جنگل جاودانه.
ممدوحی، رضا؛ سینگ، رایج دیپ (1399) نقاط جدید استراتژیک در اروپا ؟: تحولات و راهبردها. مطالعات راهبردی، 23(87) ص179-185.
نژندی‌منش، هیبت‌الله؛ حسینی آزاد، سید علی؛ احسن‌نژاد، مسعود (1391). حاکمیت دولت‌ها و اسناد بین‌المللی حقوق بشر: تاثیر یا تاثر. حقوق بشر، 7(14)، ص27-50.
نعمانی، محمد؛ مکوندی گوداژدر، سعید (1401). من شهروند جهان هستم: واکاوی مختصر رهیافت جهان وطنی و مفهوم شهروند جهانی. انتشارات آثار فکر.
Arendt, H. (1937). The Right to Have Rights. Quotes Lawrence Preuss.
Arendt, H. (1951). The Burden of Our Times (Origin of Totalitarianism). New York: A Harvest/HBJ Hartcourt Brace Jovanovich Publishers.
Arendt, H. (1986). The Origins of Totalitarianism. London: Andre Deutsch.
Bandura, A. (2016). Moral Disengagement. New York: United States.
Burson, B. (2021). Refugee Status Determination. Oxford Handbook.
Hansen, F. & Pettersson, J. (2022). Contradictory migration management? Differentiated security approaches to visa overstay and irregular border crossings in the European Union. European Security, Taylor and Francis, 31(1), p.117-134.