بررسی حقوقی و فلسفی رمان "کشتن مرغ مینا" اثر هارپر لی با رویکرد حقوق بشری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری حقوق بین الملل عمومی و دانش آموخته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران- پست داک دانشگاه تهران

2 استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان

10.22081/phlq.2025.71658.1112

چکیده

مقاله حاضر رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی را از منظر حقوق بشر و حق های بنیادین انسان مورد بررسی قرار می دهد و ارتباط پایدار آن را در درک مسائل مربوط به بی عدالتی نژادی، تعصب و حق دادرسی عادلانه تحلیل می کند. با بررسی تجربیات تام رابینسون ، موضع اخلاقی خانواده فینچ شخصیت اصلی رمان ، و زمینه اجتماعی جنوب امریکا در دوران قوانین تبعیض آمیز موسوم به جیم کرو ،پژوهش حاضر نقض حقوق اساسی بشر از جمله حق برابری ، کرامت و روند قانونی شایسته و منصفانه را برجسته می سازد. به علاوه چگونگی به تصویر کشیدن نقش همدلی و شجاعت و پروای اخلاقی و توسعه آگاهی از حقوق بشر و رعایت آن به ویژه از دیدگاه اسکات فینچ را مورد توجه قرار می دهد. در نهایت این تحلیل بر قدرت کشتن مرغ مینا به عنوان یک اثر ادبی تاکید می نماید که همچنان به تفکر انتقادی در مورد مبارزه مداوم برای احقاق حقوق و تحقق حقوق بشر و عدالت اجتماعی دامن می زند.

مقاله حاضر رمان کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی را از منظر حقوق بشر و حق های بنیادین انسان مورد بررسی قرار می دهد و ارتباط پایدار آن را در درک مسائل مربوط به بی عدالتی نژادی، تعصب و حق دادرسی عادلانه تحلیل می کند. با بررسی تجربیات تام رابینسون ، موضع اخلاقی خانواده فینچ شخصیت اصلی رمان ، و زمینه اجتماعی جنوب امریکا در دوران قوانین تبعیض آمیز موسوم به جیم کرو ،پژوهش حاضر نقض حقوق اساسی بشر از جمله حق برابری ، کرامت و روند قانونی شایسته و منصفانه را برجسته می سازد. به علاوه چگونگی به تصویر کشیدن نقش همدلی و شجاعت و پروای اخلاقی و توسعه آگاهی از حقوق بشر و رعایت آن به ویژه از دیدگاه اسکات فینچ را مورد توجه قرار می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Legal and Philosophical Examination of Harper Lee's "To Kill a Mockingbird" Through a Human Rights Lens

نویسندگان [English]

  • Sima Hatami 1
  • Helen Ouliaeinia 2
1 Graduate of university of Tehran
2 گروه انگلیسی دانشگاه اصفهان
چکیده [English]

This article examines Harper Lee's novel "To Kill a Mockingbird" from the perspective of human rights and fundamental human rights, analyzing its enduring relevance in understanding issues related to racial injustice, prejudice, and the right to a fair trial. By examining the experiences of Tom Robinson, the moral stance of the Finch family (the novel's protagonist), and the social context of the American South during the Jim Crow laws, this research highlights violations of fundamental human rights, including the right to equality, dignity, and due process of law. Furthermore, it considers how the novel portrays the role of empathy, courage, moral integrity, and the development of awareness regarding human rights and their observance, particularly from the viewpoint of Scout Finch. Ultimately, this analysis emphasizes the power of "To Kill a Mockingbird" as a literary work that continues to fuel critical thinking about the ongoing struggle for the realization of human rights and social justice.This article examines Harper Lee's novel "To Kill a Mockingbird" from the perspective of human rights and fundamental human rights, analyzing its enduring relevance in understanding issues related to racial injustice, prejudice, and the right to a fair trial. By examining the experiences of Tom Robinson, the moral stance of the Finch family (the novel's protagonist), and the social context of the American South during the Jim Crow laws, this research highlights violations of fundamental human rights, including the right to equality, dignity, and due process of law. Furthermore, it considers how the novel portrays the role of empathy, courage, moral integrity, and development of awareness regarding human rights and their observance, particularly from the Scout view. Ultimately, it analysis emphasizes the power of "To Kill a Mockingbird" as literary work that continues to fuel critical thinking about struggle for the realization of rights and social justice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mocking bird
  • scout Finch
  • human rights
  • Harper Lee
  • social justice

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1404