تحلیل گفتمان جریان مسلط حقوق بشر در عرصه نظام بین‌الملل: حقوق بشر به‌مثابه برساخت تمدنی و ایدئولوژیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان، ایران، اصفهان.

2 دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22081/phlq.2025.71694.1113

چکیده

پژوهش حاضر به تحلیل جریان مسلط حقوق بشر در نظام بین‌الملل به‌عنوان یک ایدئولوژی، برساخت سیاسی- اجتماعی و تابعی از اقتصاد سیاسی می‌پردازد. حقوق بشر در این چارچوب به‌عنوان یک ایدئولوژی با دو بعد «هویت‌پایه» و «قدرت‌پایه» دیده می‌شود که از یک‌سو بر مبنای هویت تمدنی غربی استوار است و از سوی دیگر، روابط قدرت خاص خود را در سطح جهانی شکل می‌دهد. این ایدئولوژی درواقع محصول تعاملات و روندهای سیاسی- اجتماعی است که در بستر اقتصاد سیاسی جهانی شکل می‌گیرند. در این تحلیل، حقوق بشر به‌عنوان یک گفتمان ایدئولوژیک باید تحلیل شود.حقوق بشر مسلط در سطح بین‌المللی نیز مشابه دیگر گفتمان‌ها بر اساس روابط هویت- قدرت ساخته می‌شود. جریان مسلط حقوق بشر در جهانی که مملو از جنگ‌های روایت‌هاست، تلاش دارد تا روایت خود را به‌عنوان روایت غالب معرفی کند. در این زمینه، موضوعاتی چون دموکراسی و حقوق بشر پس از جنگ سرد به مسائل پیچیده و چالش‌برانگیزی در نظام بین‌الملل تبدیل شده‌اند.

حقوق بشر در نظام بین‌الملل غالباً با مرزبندی‌های غرب و شرق و بر اساس مفاهیم غربی همچون فردگرایی،عقلانیت و لیبرالیسم تعریف می‌شود.این گفتمان از منظر انتقادی، به‌ویژه در ارتباط با هویت‌ها و قدرت‌های غربی، به‌عنوان ابزاری برای تولید و بازتولید سلطه شناخته می‌شود.در این راستا،تحلیل گفتمان حقوق بشر به‌عنوان یک پدیده ایدئولوژیک و تمدنی،به‌ویژه از دیدگاه تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و سنت‌های غیرغربی،می‌تواند به بازسازی و مفصل‌بندی پادگفتمان‌های جدید منجر شود.پرسش اصلی پژوهش این است که گفتمان مسلط حقوق بشر در نظام بین‌الملل چگونه به‌عنوان یک گفتمان ایدئولوژیک و تمدنی قابل تحلیل است و چه ظرفیت‌هایی برای به چالش کشیدن این گفتمان از سوی پادگفتمان‌های شرق فرهنگی وجود دارد؟پژوهش به دنبال تحلیل این گفتمان با استفاده از نظریه و روش‌شناسی تحلیل گفتمان و نشانه‌شناسی لاکلا و موف، برساخت‌گرایی اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی روابط بین الملل است تا به بازنمایی و مفصل‌بندی پادگفتمان‌های برخاسته از شرق فرهنگی بپردازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Discourse Analysis of the Dominant Human Rights Paradigm in the International System: Human Rights as a Civilizational and Ideological Construct

نویسندگان [English]

  • Fereshteh Bahramipour 1
  • Amir Rezaeipanah 2
1 University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study examines the dominant human rights paradigm within the international system as an ideology,a socio-political construct, and a function of the global political economy.Within this framework, human rights are conceptualized as an ideology with two dimensions:one rooted in"identity"and the other in"power."On one hand,it is grounded in Western civilizational identity;on the other,it shapes distinct global power relations.This ideology emerges from socio-political interactions and processes that unfold within the context of the global political economy.In this analysis,human rights must be understood as an ideological discourse.Similar to other discourses,the dominant human rights narrative at the international level is constructed through identity-power dynamics.In a world rife with competing narratives,the dominant human rights discourse seeks to position itself as the prevailing narrative.In this regard, issues such as democracy and human rights have become increasingly complex and contested within the international system,particularly in the post-Cold War era.Human rights within the international system are often defined through the lens of Western and Eastern divides and are framed by Western concepts such as individualism, rationality,and liberalism.From a critical perspective, especially when viewed in relation to Western identities and power structures,this discourse can be seen as a tool for the production and reproduction of dominance.Accordingly, analyzing human rights discourse as an ideological and civilizational phenomenon—particularly from the standpoint of non-Western civilizations,cultures,and traditions—can pave the way for reconstructing and articulating new counter-discourses.

The central question of this study is:how can the dominant human rights discourse in the international system be analyzed as an ideological and civilizational construct, and what potential exists for challenging it through counter-discourses rooted in the Cultural East?This research employs the theory and methodology of discourse analysis and semiotics, particularly the approaches of Laclau and Mouffe, alongside social constructivism and the historical sociology of international relations, to represent and articulate counter-discourses emerging from the Cultural East.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discourse Analysis
  • Human Rights of the Dominant Movement
  • Social Constructivism
  • Historical Sociology of International Relations
  • Cultural East

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 14 اردیبهشت 1404