حفظ هویت فرهنگی و حقوق بشر زنان شرقی:نقدی بر فمینیسم غربی و تأملی بر رویکرد بومی‌گرا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده

10.22081/phlq.2025.71594.1110

چکیده

در گفتمان غالب حقوق بشر جهانی و فمینیسم غربی، مفاهیم آزادی، برابری و رهایی به‌عنوان اصولی جهان‌شمول و فراگیر در نظر گرفته می‌شوند که برای تمام جوامع و فرهنگ‌ها قابل اعمال هستند. این در حالی است که زنان در جوامع شرقی، به‌ویژه در کشورهایی چون ایران، عراق و غزه، در شرایط فرهنگی، دینی و سیاسی خاصی زندگی می‌کنند که دریافت و تجربه آنان از مفاهیم حقوق بشر و فمینیسم، با برداشت‌های غربی تفاوت‌های چشمگیری دارد. مقاله حاضر با رویکردی پسااستعماری و بومی‌گرا، به نقد فمینیسم غربی پرداخته و نادیده‌گرفتن هویت فرهنگی زنان شرقی در این گفتمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. نظریات ادوارد سعید در زمینه شرق‌شناسی، گیاتری اسپیواک و چاندرا موهانتی در حوزه فمینیسم پسااستعماری، و ساموئل هانتینگتون در مورد برخورد تمدن‌ها، چارچوب نظری این پژوهش را تشکیل می‌دهند. این مقاله با استفاده از روش تحلیل انتقادی و مطالعات تطبیقی، سه نمونه موردی از وضعیت زنان در غزه، عراق و ایران را مورد تحلیل قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه مقاومت فرهنگی در برابر الگوهای تحمیلی جهانی و مفاهیم فمینیستی غربی، باعث شکل‌گیری خوانش‌های جدیدی از حقوق زنان بر مبنای ارزش‌های بومی و فرهنگی شده است. در نهایت، مقاله با ارائه راهکارهایی برای پیوند عدالت جنسیتی با هویت فرهنگی، تأکید می‌کند که برای تحقق عدالت اجتماعی و رفع نابرابری‌های جنسیتی، ضروری است که اسناد بین‌المللی حقوق بشر و فمینیسم، با توجه به تنوع فرهنگی و تجربیات بومی بازبینی شوند. این بازنگری می‌تواند به توسعه یک گفتمان منصفانه‌تر و سازگار با واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی در کشورهای مختلف کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Preserving the cultural identity and human rights of Eastern women: A critique of Western feminism and a reflection on the nativist approach

نویسنده [English]

  • somayye hajiesmaeili
Faculty member of the Women and Family Research Institute
چکیده [English]

In the dominant discourse of global human rights and Western feminism, the concepts of freedom, equality, and liberation are considered universal and inclusive principles that are applicable to all societies and cultures. This is while women in Eastern societies, especially in countries such as Iran, Iraq, and Gaza, live in specific cultural, religious, and political conditions that significantly differ from Western perceptions of the concepts of human rights and feminism. The present article, with a postcolonial and indigenous approach, criticizes Western feminism and examines the neglect of the cultural identity of Eastern women in these discourses. The theories of Edward Said in the field of Orientalism, Gayatri Spivak and Chandra Mohanty in the field of postcolonial feminism, and Samuel Huntington on the clash of civilizations form the theoretical framework of this research. Using the method of critical analysis and comparative studies, this article analyzes three case studies of the situation of women in Gaza, Iraq, and Iran and shows how cultural resistance to imposed global patterns and Western feminist concepts has led to the formation of new readings of women's rights based on indigenous and cultural values. Finally, by providing solutions for linking gender justice with cultural identity, the article emphasizes that in order to achieve social justice and eliminate gender inequalities, it is necessary to review international human rights and feminism documents, taking into account cultural diversity and indigenous experiences. This review can help develop a fairer discourse that is compatible with different social and cultural realities in Different countries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Oriental women"
  • postcolonial feminism"
  • cultural identity"
  • universal human rights"
  • cultural diversity"
  • , "
  • cultural resistance"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 29 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1404